محتوای مناسب، مهم ترین نیاز افرادی است که با اینترنت سر و کار دارند و یا کسب و کارشان با اینترنت و سایت ها در ارتباط است. به همین علت آموزش تولید محتوا موضوع بحث ما است. تولید محتوا نه کار سختی است و نه کاری آسان! تنها لازم است با دانستن نکات مربوطه، اطلاعات عمومی خود را به همراه نکات تخصصی مربوط به تولید محتوا به کار ببندید.

محتوا چیست؟

برای محتوا بسته به نوع آن تعریف های متفاوتی وجود دارد، تولید محتوا می تواند به صورت یک متن، یک فیلم، یک تصویر یا ترکیبی از هر سه مورد باشد. محتوا هر چیزی است که به زندگی خواننده، اطلاعات با ارزشی می‌افزاید. این اطلاعات به مخاطب در انجام بهتر شغل خود و دقیق‌تر شدن آن‌ها کمک شایانی می کند.

برخی نیز محتوا را ارائه ی اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال و در یک فرم خاص معرفی می کنند. طبق این تعریف محتوا شامل 5 جزء اطلاعات، هدف، مخاطب، کانال و فرم می باشد.

آموزش تولید محتوا

محتوا در 4 قالب اصلی تصویر، ویدیو، صدا و متن تقسیم بندی می شوند که هر کدام کاربر مخصوص به خود را دارند. امروزه با گسترش اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام که بر پایه ی تصویر هستند، برای تولید محتوای اینستاگرام، شاهد افزایش تقاضای بازار برای محتواهای ویدیویی هستیم. آموزش تولید محتوا برای هر قالب اندکی متفاوت است و نکات منحصر به فردی دارد.

محتوای متنی قابل اعتماد ترین محتوا از نظر کاربران است. به همین دلیل در ادامه به توضیح و آموزش تولید محتوا در این قالب می پردازیم.

متن به معنی ترکیب واژگان و ایجاد یک پیام و انتقال آن به مخاطب هدف می ‌باشد. تولید محتوای متنی به معنی نوشتن در مورد یک موضوع خاص است. اما محتوای متنی‌ که برای کسب و کارها تولید می ‌شود باید با هدف جذب مخاطب باشد و باعث رشد و توسعه ی کسب و کارتان گردد.

آموزش تولید محتوا

نیاز به تولید محتوای حرفه ای، نیاز به آموزش تولید محتوا را ایجاد کرده است. برای تولید محتوا قبل از هر چیز باید موضوع را مشخص کنید. برای انتخاب موضوع به ایده های مختلف فکر کنید و ایده های خود را یادداشت کنید. دنبال موضوعات مرتبط به ایده هایتان بگردید، سپس بهترین موضوع را انتخاب کنید.

تولید محتوای حرفه ای

کلمات کلیدی و تولید محتوا

نکته ی مهمی که قابل توجه کارفرمایان برای تولید محتوای حرفه ای می باشد، تولید محتوای سئو شده است. یکی از مهم ترین گام ها برای سئو سازی متنی که می نویسید، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و پربازدید است. برای این کار بهتر است کلمات و عبارت مرتبط که بیشترین جستجو  را دارند بیابید. یکی از ابزارهایی که با استفاده از آن می توانید به این کلمات دست پیدا کنید، وبسایت ubersuggest است که بهترین عبارت هایی که دارای بیشترین میزان جستجو هستند را به شما نشان می دهد.

هیچ عاملی مانند کلمات کلیدی، نمی تواند رتبه ی وبسایت شما را خراب کرده و بازدید شما را کاهش دهد. اکثر تولیدکنندگان محتوا فکر می کنند هر چه بیشتر کلمه کلیدی را استفاده کنند، شانس نشان دادن مقاله ی آن ها در سرچ ها بیشتر است. براساس چگالی کلمات کلیدی، متوسط استفاده ی هر کلمه، 2 الی 3 درصد کل کلمات در یک مقاله می باشد.

نیاز کاربر در تولید محتوا

یکی از مهم ترین نکات در آموزش تولید محتوا این است که بدانید مخاطب اصلی محتوای وب سایتی که برای آن می نویسید، کاربران تان می باشند. پس باید محتوایی تولید کنید که نیازهای آن ها، مسائل روزانه و تمامی ویژگی هایی که به دنبال آن هستند را مورد پوشش قرار دهد. کاربران، ساعت هایی زیادی را در اینترنت به سرچ می پردازند تا بتوانند مطلب مورد نیاز خود را پیدا کنند. اگر شما بتوانید نیازهای اصلی آن ها را از طریق تولید محتوا مورد پوشش قرار دهید، می توانید به یک منبع معتبر تبدیل شوید. این نکته باید در آموزش تولید محتوا حتما مطرح شود که شما با تولید محتوای یونیک و سئو شده می توانید به سرعت بازدهی بالایی داشته و به هدف خود برسید.

محتوا

حجم نوشتاری مناسب در آموزش تولید محتوا

توضیحات باید جامع و کافی باشد. نوشته ی کم و توضیحات ناکافی بسیار ضعیف است و باعث می شود مخاطب به سرعت به صفحه ی دیگری مراجعه ‌کند. پس شاخ و برگ دادن به موضوع آن مطلب را خواندنی و جذاب می‌کند اما باید بدانید که موضوع صرفاً زیاد نوشتن یا توضیح مکرر، آوردن جملات شبیه به هم که فقط یک صفحه را پر کند، نیست. این کار به‌ هیچ‌ عنوان خوشایند مخاطب نیست. نوشته ی ما باید مخاطب را جذب کند به‌ گونه‌ای که اشتیاق خواندن مقاله را تا آخر را داشته باشد و در حین خواندن به‌ راحتی مطالب را درک کند. به همین علت باید از جملات ساده و بدون ابهام و پیچیدگی استفاده کنید. جملاتی کوتاه با جمله بندی درست که مقصود و هدف شما را به صورت دقیق به مخاطب منتقل می کند.

نوشتار مناسب

یکی از دلایل ناراضی بودن کاربران، زیاد بودن صفحات بخش مقالات است. زیاد بودن صفحه علاوه بر اینکه باعث افزایش سرعت بارگذاری وب سایت می گردد، کاربر را به جای تشویق بیشتر خسته می کند و در نهایت بعد از چند وقت وبسایت شما را دیگر بازدید نخواهید کرد. براساس تحقیق هایی که صورت گرفته است حذف کردن صفحات بیهوده وبسایت باعث افزایش رضایت کاربران و در نتیجه میزان کلیک و بازدید را بالا می برد.

اصول نگارشی صحیح

قدم اول در آموزش تولید محتوا، آموزش اصول نگارشی است. نوشته ی شما زمانی ارزشمند است و قابلیت جذب مخاطب دارد که اصول نگارشی رعایت شود و کلمات با املای صحیح به کار برده شوند. همچنین متن شما نباید نسخه ی کپی مطالب سایت دیگری باشد. الگوریتم‌ های گوگل اهمیت زیادی به محتوای منحصر به فرد می دهند بنابراین زبان نوشتار شما باید متناسب با مخاطبانتان باشد.

اصول نگارش

استفاده از عکس های مرتبط

مغز انسان عاشق دیدن تصاویر است و با محتوای بصری ارتباط بیشتری برقرار می‌کند. اگر از تصاویر در محتوای خود استفاده نکنید، جذابیت محتوا را از بین برده‌اید. تا جای ممکن از تصاویر بومی‌سازی شده استفاده کنید تا به چشم مخاطب آشنا به نظر برسد. همچنین استفاده از تصاویر جذاب را برای جلب توجه مخاطب در نظر داشته باشید.

مطالب پیشنهادی:

[آشنایی با انتخاب کلید واژه کانونی مناسب]،[آشنایی با محتوای کاربر پسند]،[اهمیت سفارش تولید محتوا و برون سپاری محتوا] [زمان مناسب انتشار پست در سایت ها]

2 thoughts on “آموزش تولید محتوا حرفه ای به زبان ساده

  1. مهدیه says:

    عالی بود. نکات خوبی رو بیان کردید که به کار من خوردن.
    امیدوارم مقالاتی با موضوع آموزش تولید محتوا بیشتر قرار بدید.

    • ادمین says:

      خوشحالیم که از مقاله راضی بودید.
      به صورت هفتگی مقالاتی در مورد نگارش صحیح و درست نویسی و همینطور در زمینه آموزش تولید محتوا منتشر می کنیم که امیدواریم برای شما مفید باشند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *