همراهان وب سایت محتوای دیجیتال سلام بر شما. در این مقاله قصد داریم که به قسمت سوم 27 نکته مهم که در اصل کپی رایت باید آنها را مد نظر قرار دهید، بپردازیم.

ستاره – داستان – راه حل(Star – Story – Solution)

ستاره: کاراکتر اصلی داستان شما

داستان: خود داستان copyrighting

راه حل: توصیف اینکه کاراکتر داستان چگونه در نهایت بر مشکلات فائق می‌آید

نیازی نیست این فرمول را همین‌گونه که هست خطی به کار ببرید. شما می‌توانید داستان خود را بگویید و همزمان ستاره خود را هم معرفی کنید. کاراکتر اصلی‌تان هر چیزی می‌تواند باشد (محصولات/ خدمات/ ایده‌ها و حتی خود خواننده)

ستاره – زنجیر – قلاب (Star – Chain – Hook)

ستاره: محصولات، خدمات یا ایده‌های شما

زنجیر: یک سری از حقایق، منابع، مزایا و دلایلcopyrighting

قلاب ها: استفاده از دکمه‌های فراخوان اقدام به عمل یا همان Call to action

نکته کلیدی این فرمول وجود زنجیر در آن است. شما باید موضوع جذابی در اختیار خواننده قرار دهید تا بتوانید نظرش را به خود جلب نمایید. حقایق درست، منابع، مزایا و دلایل می‌توانند در رسیدن به این هدف شما را یاری کنند.

آگاهی – درک – اعتقاد – فعالیت (ACCA)

آگاهی: نمایش موقعیت یا مشکل

درک: کمک به خواننده برای درک اثراتی که راه حل‌تان دارد. راه‌حلی که برایشان دارید را توضیح دهید.

اعتقاد: تمایلی در مخاطب ایجاد کنید تا به راه‌حل شما اعتقاد راسخی پیدا کند.

فعالیت یا اقدام: call to action

نمونه دیگر فرمول بالا، تمرکز بر روی درک است. از آنجایی که سایر فرمول‌ها موقعیت را توصیف می‌کنند و داستان‌سرایی می‌نمایند این گزینه به عنوان یک راه‌حل تشخیصی عمل می‌کند. این همان چیزی است که رخ می‌دهد و چیزی است که بر روی شما اثر می‌گذارد. زمانی که چنین فرمولی به درستی به کار می‌رود، گام درک می‌تواند به ایجاد اعتقاد و سپس اقدام به یک فعالیت خاص منجر شود.

copyrighting

فرمول 4 – 3 – 2 – 1 برای متن‌های ترغیب کننده

  1. چیزی که برای شما آماده دارم
  2. کاری که این محصول یا خدمات برایتان انجام می‌دهد
  3. من چه کسی هستم؟
  4. شما بعد از شناخت من چه باید بکنید؟copyrighting

این فرمول 4 سوالی هم ارتباط بسیار تنگاتنگی با داستان‌سرایی دارد. بعد از اینکه داستان خودتان را گفتید و مزایای کارهای‌تان را توصیف کردید؛ می‌توانید اعتبار و هویت خودتان را به خواننده نشان دهید. اینکه شما چه کسی هستید و چرا باید خواننده به حرف‌های شما گوش فرا دهد. این بخش را به خوبی و به اندازه کافی توضیح دهید و سپس از Call to action در گام نهایی استفاده کنید.

خوب، بعد چه؟

هر وقت که می‌خواهید متنی برای مخاطب خود بنویسید از خودتان بپرسید خوب بعد چه؟ هلن نسترنکو، به خوبی از این فرمول استفاده کرده است. به جمله زیر توجه کنید.

چاقوهای ما تیزترین تیغه‌های جهان را دارند.copyrighting

خوب بعد چه؟ شما می‌توانید به سرعت مواد را ببرید و آنها را برای پخت و پز آماده سازید. شما برای تست اینکه توییت یا پاراگراف ارزشی برای خواننده دارد یا خیر می‌توانید از این فرمول استفاده کنید. چرا خواننده باید به چیزی که نوشته‌اید توجه کند؟ شما باید مزایای قابل توجهی برای کاربران فراهم کنید.

AICPBSAWN

Attention (توجه): بزرگ‌ترین مزیت، بزرگ‌ترین مشکلی که می‌توانید حل کنید.

Interest (تمایل و علاقه): چرا افراد باید به چیزی که من می‌گویم علاقه‌مند باشند.

Credibility (اعتبار، قابل قبول بودن): چرا افراد باید به شما اعتماد کنند.

Prove (تایید): تایید کنید چیزی که ادعایش را دارید کاملا درست است.

Benefits (مزایا): همه مزایایی که در اختیارشان قرار می‌دهید را فهرست کنید.

Scarcity (کمیاب بودن): حس کمیاب بودن را در مشتری ایجاد کنید.

Action (اقدام): دقیقا به آنها بگویید چه کاری باید انجام دهند.

Warn (هشدار دادن): به آنها بگویید اگر این فعالیت را انجام ندهند چه اتفاقی رخ می‌دهد.

now (حالا): آنها را تشویق کنید همین حالا فعالیت مد نظرتان را انجام دهند.

این گزینه یکی از فرمول‌های طولانی اما مفیدی است که می‌توان برای copyrighting از آن استفاده کرد. یک گزاره ارزشی منحصر به فرد می‌تواند به تنهایی یک ایده برای copyrighting باشد. اما شما می‌توانید از زوایای منحصر به فردی به محصولات، خدمات و ایده‌‍‌هایی که در سر دارید نگاه کنید.copyrighting

زمانی که می‌خواهید از این فرمول برای رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید می‌توانید بخش‌های خاصی از آن را انتخاب کنید و به کار ببرید.

رشته های مروارید (String of Pearls)

یک سری داستان ترغیب‌کننده را کنار هم، همانند یک رشته بگذارید و آن را در اختیار مخاطب خودتان قرار دهید. این فرمول چه چیزی را به یادتان می‌آورد؟ بله فهرست‌ها… پست‌های فهرست‌وار، ریشه در این فرمول copyrighting دارند. اگر این پست‌ها مناسب استراتژی بازاریابی‌تان نیست می‌توانید با کنار هم قرار دادن نظرات مشتریان و مزایا و عناصر منحصر به فرد جهت متفاوتی برای صحبت کردن داشته باشید. موضوع خسته‌کننده را به یک موضوع جذاب تبدیل نمایید.copyrighting

copyrighting

The Fan Dancer

بدون اینکه واقعا بخواهید در مورد چیزی توضیحی ارائه دهید خاص باشید. این فرمول از جزییات خاص برای ایجاد کنجکاوی در مخاطب استفاده می‌کند اما هرگز هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد اینکه آن موضوع جذاب چیست ارائه نمی‌نماید. برای اینکه مخاطب منظور شما را درک کند باید بر روی ادامه مطلب کلیک کند و شروع به مطالعه باقی داستان نماید.copyrighting

فرمول The Approach

رسیدن به مشکل( Arrive )

پیشنهاد یک راه حل ( Propose )

ترغیب و تشویق کاربر به اینکه چرا راه حل شما مناسب است( Persuade )

اطمینان دادن به اینکه راه حل شما قابل اعتماد است( Reassure )

تبدیل یک فرصت احتمالی به فروش( Orchestrate )

درخواست سفارش یا پاسخ( ask )

اگر تا به حال با فروشندگان سرو کار داشته‌اید حتما بخش‌هایی از این فرمول برایتان آشناست. به چنین شرایطی فروش نرم هم می‌گویند. این فرمول تلاش می‌کند تا در نهایت به بخش ask برسد، اعتماد را بین خوانندگان ایجاد کند و به دنبال بهترین زمان برای ایجاد فروش است. گام‌های کوچک این چنینی می‌تواند شامل گام‌های متعددی در قیف بازاریابی باشد یا اینکه بخشی از یک محتوای طولانی با اشکال مختلف برای خواننده باشد.

گوهر باب استون

کار خود را با بیان قدرتمندترین و بهترین مزایای محصولات و خدمات آغاز نمایید. سپس به توسعه مهم‌ترین مزایا بپردازید. دقیق صحبت کنید و جزییات چیزی که قرار است به مخاطب بدهید را بگویید. همه ویژگی ها و مزایا را بیان نمایید.

به کمک یک متن حامی، از همه حرف‌هایی که زده‌اید، حمایت کنید.

به مشتریان بگویید اگر کاری که شما می‌خواهید را انجام ندهند چه چیزهایی را از دست می‌دهند.

مهم‌ترین مزایای محصولات و خدمات‌‍تان را خلاصه کنید.copyrighting

call to action خود را ایجاد کنید. مثلا به آنها بگویید همین حالا پاسخ دهند و دلیل منطقی و بسیار خوبی برای این کار ارائه کنید. Steve Slaunwhite این فرمول را در کتاب خود با نام The Everything Guide to Writing Copy به اشتراک گذاشته است. حتما از نام فرمول حدس زده‌اید که ریشه ابداع این فرمول به باب استون باز می‌گردد.

مدل6+1

  1. بافت و زمینه
  2. توجه
  3. تمایل و درخواست
  4. خلا
  5. راه حل
  6. call to action
  7. اعتبار و قابل قبول بودن

شش آیتم از هفت آیتمی که در این فرمول وجود دارد همان مسیری که فرمول Before-After-Bridge طی می‌کند را داراست و به خواننده کمک می‌کند زندگی همراه با محصول یا خدمات‌تان را تصور نماید. عنصر کلیدی دیگری که به این فرمول اضافه شده اعتبار و قابل قبول بودن است. شما می‌توانید همه کارهای بالا را انجام دهید اما بدون وجود اعتبار هیچ مزیتی به دست نخواهید آورد.copyrighting

فرمول UPWORDS

تصویری از کلمات یا جملات توصیفی و مرتبط. این فرمول از طرف Michel Fortin بیان شده است. او در بررسی‌های خود دریافت استفاده از برخی از کلمات رایج که باعث ایجاد تصویرسازی یا ایجاد مثال در ذهن مخاطب می‌شود، می‌تواند به درک معنای بازاریابی کمک کند.

فرمولOATH

این فرمول نشان‌دهنده چهار مرحله از آگاهی بازار از محصولات، خدمات و ایده‌هایتان است.

Oblivious (بی‌توجهی)

Apathetic (بی‌تفاوتی)

Thinking (تفکر)

Hurting (به درد آوردن)

این فرمول به هدایت متن شما کمک می‌کند زیرا باعث می‌شود بر روی خواننده و نیازهایش تمرکز کنید. آنها در چه مرحله‌ای از هوشیاری و آگاهی از محصولات قرار دارند؟ این طیف از بی‌توجهی تا به نیاز به یک راه حل متفاوت خواهد بود. دانستن اینکه مخاطب شما کجای این طیف است می‌تواند به جهت‌گیری متن هم کمک کند.

copyrighting

نکته‌های کپی رایتینگ

Demian Farnworth یکی از وبلاگ‌نویسان و کپی رایترهای خوبی است که مفهوم نوشتن را به خوبی درک کرده و از آن استفاده می‌کند. او بارها و بارها مسائل مرتبط با copyrighting را توضیح داده است. یکی از عالی‌ترین گزینه‌ها و فرمول‌های موجود از این شخص، Literary devices است. این موارد سبک‌ها و فرمت‌های نوشتن متن‌های تبلیغاتی جذاب هستند. بیشترشان به صورت ناخودآگاه عمل می‌کنند. او در وبلاگش 21 مورد ضروری را فهرست کرده است که ما در ادامه تنها پنج مورد را با هم مرور می کنیم:copyrighting

  1. استفاده از ربط دهنده‌های اضافی:

اگر طناب یا چاقو یا سم یا آتش یا جریان‌های خفه کننده وجود داشته باشد، من آن را تحمل نخواهم کرد. “شکسپیر”

هرگز تسلیم نشوید؛ هرگز، هرگز، هرگز، هرگز در ه

  1. ساختار معکوس:

انسان‌ها باید به جنگ‌هایشان خاتمه دهند در غیر این صورت این جنگ‌ها هستند که پایان‌بخش زندگی انسان‌ها خواهند بود.

  1. تکرار ساده جملات و عبارات:

هیچ‌چیزی چه بزرگ و چه کوچک تسلیم نشوید.

  1. تکرار در ابتدا

دنیای دیوانه‌کننده، پادشاهان دیوانه‌کننده و ترکیب دیوانه‌کننده. “شکسپیر”

  1. تکرار در انتها

چیزی که پشت سر ما قرار دارد و چیزی که قبل از ما قرار داشته در مقایسه با چیزی که درونمان است بسیار ناچیز است.

نتیجه گیری

شما تنها فردی هستید که می‌توانید بهترین فرمول را برای متن‌های تبلیغاتی خود کشف کنید. نقاط قوت خود را بشناسید و ببینید در چه مواردی عملکرد بهتری دارید. فرمولی را بیابید که برای شما و مخاطبانتان کارساز است و می‌تواند شما را به جایگاهی که دوست دارید برساند.

شما از چه فرمولی برای کپی رایتینگ استفاده می‌کنید؟ کدام یک از فرمول‌های این لیست را دوست داشتید؟ فکر می‌کنید فرمول دیگری هم باقی مانده است؟ اگر دوست داشتید آن را با ما هم به اشتراک بگذارید.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *